fredag 14 maj 2010

Fredag 14 maj

Vissa fåglar har en speciell aura runt omkring sig. Vitnäbbad islom är en sån art. Det är kanske svårt för någon som inte är fågelskådare att förstå det här. Jag upplever att en Vitnäbbad islom uppträder med en slags upphöjde värdighet som är alldeles speciell.

Samma sak fast helt annorlunda upplever jag med Bredstjärtade labbar. Den har en helt annorlunda personlighet men det sättet som jag reagerar är likartad.

Det här är naturligtvis högst subjektivt. Varje fågelskådare har säkert sina egna favoritarter. Men helt klart är att olika fågelarter känns på olika sätt.

Jag har fått starka upplevelser av båda dessa arter idag. Morgontimmarna spenderade jag med att njuta av en flock Vitnäbbade islommar på 22 individer.

Ett regnväder och dimma satte fart på sträcket vid lunchtid idag och då kom de Bredstjärtade labbarna. Flockarna kom rakt över huvud på oss. En fantastisk upplevelse och en fin avslutning på våra dagar här.

Imorgon flyger vi söderöver.

Dom nio dagarna här vid Slettnes fyr har varit fantastiska. Jag tror inte jag har sett så mycket fågel någonstans. Förutom en kvarts miljon Tretåiga måsar, ligger här tusentals Alfåglar, Tordmular, Lunnefåglar i många tusental när det vill vid horisonten flyger Stormfåglarna(idag "bara"10000) och så vidare. Vitnäbbad islom ser vi varje dag. Flera dagar totalsiffror på många hundra fåglar. Och så sträcket med Bredstjärtade labbar, Vittrutar och så vidare. Men här finns också känslan av att precis vad som helst kan dyka upp när som helst. En Glasögonejder?, En östlig tätting?Och så stenformationerna(är jag i Eldslandet eller Galapagos?), den vidunderliga utsikten med fjällen hela tiden i bakgrunden, Det isblå Barents hav och så det fantastiska ljuset.

Åk till Slettnes och upplev det här!









Foto:Kristoffer Nilsson






(fler bilder kommer här på bloggen snart!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar