lördag 8 maj 2010

Torsdag 6 maj

Vi blir hämtade på flygplatsen av Kristoffers kompis Camilla. Hon bor i Gamvik, det lilla samhälle med 120 invånare som ligger närmast Slettnes fyr. Camilla är otroligt serviceminded och hjälper till med allt möjligt praktiskt - en oumbärlig hjälp för oss!

Camilla informerar oss om att det är mycket måsfågel vid fyren. Vi ska snart upptäcka att hon har rätt. Redan på vägen ner till fyren ser vi grå och vittrutar. Men det är först när vi parkerat vid fyren som vi inser att hela havet utanför fullkomligt kokar av fågel. Det är som stor svärm av mås som sträcker sig utmed flera kilometer och rör sig fram och tillbaka.











Vi spiller ingen tid utan börjar skåda så fort vi kommer fram. Det ska visa sig att det är en helt ok sträckdag också.

Ett av huvudskälen för mig att ta mig de 2300km från Göteborg och hit är Vitnäbbad islom. Det tar inte många minuter förrän den första bjässen sveper förbi på nära håll. Efter en stunds spanande inser jag att det ligger Vitnäbbade islommar i vattnet också. Totalsumman för den här dagen ska landa på 200. Surrealistiskt.










Situationen blir inte mindre omtumlande av att det hela tiden kommer Bredstjärtade labbar, många i strandkanten. Och längre ut väller det fram ett band av stormfåglar.




Foto: Arild Hansen

Jag är inte alldeles färsk när det gäller sträckfågelskådning. Men jag inser ganska snart att skådarna står med här har helt unika kunskaper. Vid horisonten väller det fram ett band av stormfåglar. Genom att exakt räkna antalet under en kort period och sen uppskatta intensiteten på sträcket kommer man förmodligen ganska nära det verkliga antalet. För stormfåglarna den här dagen blir siffran 90000 och för Lunnefåglarna 30600. Det är nog en rätt ok dag även för den här fantastiska fågellokalen.

Efter ett par timmar promenerar jag och Kristoffer till affären i Gamvik för att proviantera.



Här kan du se dagens sträcksiffror

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar